Güç Testi: Hangi cihaz ne kadar güç tüketiyor?
Elektrik tüketimi bugün dünyanın her yerinde önemli gündem maddelerinden biri. O kadar ki bu yıl anakart firmaları güç tasarruf modası başlattı ve işlemcinin haricinde anakartın da güç koruma moduna girmesini sağladı. Ama açıkçası anakart boyutundaki kazanımlar o kadar da önemli değil. Anakartınızda bu özellik yoksa üzülmeyin. Biz size bu yazımızdan itibaren gerçek tasarrufun yollarını göstereceğiz. Ülkemizde güç tasarrufu kavramı, doğayı korumak için değil, faturaları indirmek için ön plana çıktı. Elektriğe yapılan zamlar nedeniyle halk tasarruflu ürünlere ilgi göstermeye başladı. Bu açıdan bakarsak zamların insanları zorla tasarrufa ittiğini söyleyebiliriz ki enerji tasarrufu aslında fatura ne olursa olsun dikkat edilmesi gereken bir nokta. Sonuçta enerjiyi elde etmek için doğayı kullanıyor ve kirletiyoruz. Doğal gaz ile çalışan santraller için dünyanın parasını dışarı ödüyoruz. Geçen yıl, 2008 döneminde elektrik sıkıntısı olabileceği yönünde haberler çıkmıştı ama olmadı. Kuşkusuz bunda halkın zamlarla kabaran faturalar nedeniyle tasarrufa gitmesi önemli rol oynuyor. Bu yıl tanıdığım herkes ekonomik ampüllere geçiş yaptı. Nedenini sorunca kimse çevre mevre demedi :) Herkes fatura indirme telaşında. Demek suya da fahiş zam yapılsa İstanbul'da ciddi su tasarrufu sağlanabilir. ;-)
Bu yazımız aslında tek bir yazı değil. Zaman içinde yeni verilerle güncelleyeceğiz. İlk etapta belli başlı cihazların güç tüketimlerini ve verimini inceleyeceğiz. Kullanım tüyoları vererek, tasarruf yapmak nasıl mümkün buna bakacağız.
Testlerimizi takip edenler bilir. Bir süredir güç ölçen bir cihaz kullanıyoruz. Prize takılan bu cihaz, üzerinde kendi prizine sahip.

Ölçülecek cihazı buna takınca, üzerinden geçen elektriği ölçüp bize Watt, VA ve güç faktörünü veriyor.

Yazı boyunca yukarıdaki sonuçları göstereğiz.
Yukarıda cihazın gösterdiği ilk değer Watt değeri. Watt olarak gösterilen bu değer bağlı bulunan cihazın harcadığı ortalama gücü gösteriyor. Ancak elektriksel güç hesabında bir değer daha var: Reaktif güç. Bu güç, devrede indüktör, kapasitör gibi bileşenler olduğunda, bunlarda depolanıp boşalan güç olarak ortaya çıkıyor. Bu güçle iş yapmıyorsunuz ama devrenizde kullanılan elemanlardan dolayı yine de harcanıyor. Dolayısıyla Volt-Amper (VA) ile gösterilen, harcadığınız toplam güç, ortalama güçle reaktif gücün toplamı oluyor. Gördüğünüz gibi Watt=VA (volt amper) diyemiyoruz. Aralarında cihazdan cihaza değişen bir güç faktörü farkı olabiliyor. Cihazımız bunu cosPHI oranı ile gösteriyor. cosPHI değerinin ideal olması için 1 değerinde olması gerekiyor. Yani harcadığımız güç ile şebekeden çektiğimiz güç aynı değerde olmalı. Yukarıdaki resim pil şarj cihazından alındı. Gördüğünüz gibi cosPHI değeri 0,59. Bu kötü bir değer. 35Watt verebilmek için neredeyse şebekeden bunun iki katı güç çekiyor.
Bu henüz ev kullanıcıları için önemli değil. Bizim evlerimizde takılı olan sayaçlar bunu hesaba katmıyor.. Dolayısıyla sadece cihazın kullandığı değerden hesap çıkartılıyor. Bu yıldan itibaren sanayide şebekeye binen yükü de ölçebilen sayaçlar kullanılmaya başlandı. Dolayısıla iş yerleri bu orana dikkat etmeli. Ev kullanıcıları içinse sadece bilgi olarak önemli bu yazımızda. Ancak devlet fahiş zam yapmak yerine, sayaçları değiştirerek, şebekeden çekilen güce fatura kesmeye başlayabilir. Dolaylı yoldan zam yapmış olurlar. Yukarıdaki örnek bile faturaların bu yolla nasıl kabarabileceğini gösteriyor. Tabii bunu yapmadan önce devletin cihazlara güç faktörü değerlerini yazma zorunluluğu getirmesi kullanıcıyı korumak ve şebekeye binen yükü azaltmak adına faydalı olurdu. Şu an sadece beyaz eşyalarda güç korumasının var olduğunu anlayabiliyoruz ancak bu tip sınıflandırmalar her elektronik cihazda yok. Pil şarj cihazımız GP'nin iyi modellerinden. Yani dandik bir ürün değil. 35Watt düşük bir değer olduğundan belki de güç faktörünü iyileştiren bir önlem alıp maliyeti yükseltmemeyi seçmişlerdir ama daha fazla güç tüketen ve sürekli kullandığımız, klima, buz dolabı vs, güç tüketim değerleri göz önüne alarak satın alınabilir.
Pekiyi şebekeden çekilen fazla güce ne oluyor? Çok basit, ziyan oluyor.
Basit ampülden başlayalım.
Normal ampül vs Ekonomik Ampül

100Watt'lık bir ampül. Bu yıl yerlerini çok daha hızlı bir şekilde ekonomik ampüllere bırakıyorlar.

Bu da ekonomik ampül. 23Watt. Philips. En bol bulunan ekonomik ampül. En uzun süre kullandığımız ampül dört yıl kadar dayandı. Hem bunu hem de 23Watt olduğunu iddia eden dandik bir markayı denedim.
Testlerdeki sıralamaların hepsinde düşük tüketim elbette daha iyi.

Dandik ampül 23 Watt olmasına rağmen 20Watt'lık çıktı. Philips ise 21Watt çıktı. Güç faktörü de daha iyi. Kötü ampülün harcaması düşük ama vermesi gereken değer bu değildi. cosPHI oranı 0,52 yani şebekeden 38.2VA çekiyor. İki ay içinde yandı. Normal ampüle göre kıyaslarsak, ekonomik ampül fark atıyor. Normal ampülde güç faktörü idealdir bunu da not olarak verelim.
CRT vs LCD Monitör
Bu da önemli bir başlık. Özellikle iş yerleri gibi birden fazla monitörün çalıştığı yerlerde hala tüplü monitör kullanımı yaygın. Dolayısıyla elektrik faturaları olumsuz etkileniyor.

CRT monitörümüz Samsung'un iyi modellerinden 17" 757 DFX.

LCD olaraksa yine Samsung'un popüler 22" ürünlerinden 223BW modelini test ettik.

Test için aydınlık ayarlarını sonuna kadar dayadık ve Lost Planet oynadık. 0.68 güç faktörü değeri normal kabul edilebilecek 0.70 değerine yakın. LCD'nin değeri de aynı. Ancak harcamalara bakınca CRT açık ara önde. LCD %50 daha az tüketim yapıyor.

Aydınlık ayarlarını %50'ye çekince CRT'de 10Watt'lık bir fark oluştu. LCD ise 6Watt azaldı az önceki tabloya göre. Bu tabloda LCD için bir ek yaptım. Metin modunda da test ettim.
LCD ekranlarda aydınlık ayarlarını sürekli yapmak zorunda kalmamanız için önceden hazırlanmış modlar bulunur. Yazı okurken gözlerinizin yorulmaması için aydınlık ayarını kısmak gerekir. Bu mod bunu tek tuşta hallediyor. Oyun ve film izlemek içinse yetersiz bir değer. Ancak neredeyse yarı yarıya tasarruf ediyorsunuz tam aydınlık hale göre.
Televizyon

Test için Vestel'in Zeta 72 ekran tüplü televizyonunu kullandık.

Güç faktörü fena değil 0,78. Harcaması da 17" monitörü düşününce gayet makul.
A sınıfı Buz Dolabı

Elimizde Siemens'in A sınıfı bir buzdolabı vardı. Kapısı kapalıyken ve motoru da çalışmıyorken harcama haliyle çok düşük.
Sadece kapısını açmak 50Watt'lık bir harcamaya sebep oluyor. Sanırım motor çalışmasa da soğuk havayı dolaba üfleyen sistem çalışıyor.
Motor çalışınca tüketim 300Watt'ı buluyor. Ancak motorun mükemmel bir güç faktör düzeltmesi var. Harcadığından bir Watt fazlasını talep etmiyor şebekeden.
Elektrik Süpürgesi
Elimizde sitede incelemesini yaptığımız Philips elektrik süpürgesi vardı. Motor gücünü ayarlama imkanı vediğinden güzel bir test platformu oldu.


Motor gücünü en yükseğe getirdiğimizde tüketim çok yüksek. Ancak gördüğünüz gibi güç faktörü 0.98. Şebekeye binen yük ile harcanan yük neredeyse eşit.
Emiş gücünü azalttığımızda yani motoru %50 yavaşlattığımızda ciddi fark oluyor. Ancak güç koruma faktörü de burada kötü etkilenmiş. Eğer faturamız bu durum hesap edilerek düzenlenseydi, gücü %50 azaltmış olmak bize düşündüğümüzden daha az faydalı olacaktı. Sadece Watt değerine bakarsak 747Watt fark var ama şbekeden çekilen güç sadece 288Watt azalmış. Neyse ki biz Watt değerine bakıyoruz. Ciddi tasarruf söz konusu. En düşük devirde ise 345Watt harcıyoruz bu makine ile.
Ütü
Yine sitede incelediğimiz Tefal ütü ile de test yaptık. 2400Watt'lık model.


Ütü de ampül gibi ideal güç faktöründe çalışan cihazlardandır. 1800Watt gibi yüksek bir değer elde ettik.
Klima

Kendi klimamın fişi olmadığı için ölçemedim o yüzden tanımadığım bir markayı, Fedders, ölçmek durumunda kaldım. Ucuz bir ürün olduğunu tahmin ediyorum.

Klima, dış ünitesi çalışmadığı sürece, sadece hava üfleme modundayken 60Watt harcıyor. Ancak motor devreye girince 1682Watt'a çıkıyor. Güç faktörü iyiymiş. Ütü kadar harcamadı.
Vantilatör

Ne çok adi ne de çok iyi bir vantilatör ile deneme yaptık. Fiyatı 50YTL.

Klimayla kıyaslamak mümkün değil. Sonuca baktığımızda ise %50 devirde en iyi güç performans oranını yakaladığımızı görüyoruz.
Hoparlör

Logitech Z5500 ile deneme yaptık.

Seti %30 düzeyinde çalıştırdım. Bu güçte bile fazlasıyla yüksek ses veriyor.
İlginç sonuç, sesi kapattığımda ortaya çıktı. Setten ses çıkmaması güç harcamadığı anlamına gelmiyor. DTS/Dolby digital dekoder hazır konumda beklediği için güç harcamaya devam ediyor. 35Watt harcama bir ekonomik ampülden fazla. Eğer bilgisayarı kapattıktan sonra seti de kapatmıyorsanız, sürekli 35Watt harcıyorsunuz demektir. Ampülü sürekli açık bırakmak gibi bir şey.
Bilgisayar
E8500 işlemci, P35 anakart, temel bileşenler ve 8800GT'den oluşan bir bilgisayarı ölçtük.

3D Mark Vantage sırasında sistem 205Watt'a çıktı. Tek bir bilgisayar elektrik faturanıza çok ciddi yük bindirmez. Bilgisayar ve onunla çalışan diğer birimlerin toplam tüketimi işi değiştirir. Monitörü ve ses donanımını gösterdik örneğin. Kullandığımız güç kaynağı çok iyi olduğundan şebekeye binen yük de az.
Printer HP845C


Nintendeo Wii


Wii ile Mario Kart oynadık. İnanılmaz az güç tüketiyor.
Tasarruf Tedbirleri
Yukarıdaki sonuçlara göre enerji tasarrufu için yapılabilecekler şunlar.
- Klasik ampüllerden kurtulun. Ekonomik ampülleri seçin. Ancak alırken dandik Çin malları yerine Philips gibi iyi markaları seçin.
- Beyaz eşya alırken A sınıfı almaya bakın. Bu yazımızda kötü ürün olmadığı için kıyaslayamıyoruz. Ancak buzdolabı gibi sürekli fişte olan bir cihazı A sınıfı almanın kesinlikle akıllı bir yatırım olacağını söyleyebiliriz.
- Elektrikli süpürgeler güçlü motorlara sahipler. Dolayısıyla güç harcamaları yüksek. Ancak testte de gördüğümüz gibi devirlerini düşürdüğümüzde güç tüketimleri çok düşebiliyor. Süpürge alırken motorun devrini ayarlamanıza izin veren bir model seçin. Ve üşenmeyip zemine göre ayar yapın. Her yüzey için tam güce ihtiyacınız yok.
- Ütünün klimadan fazla güç harcayabildiğini gördük. Tasarruf için iyi bir ütü almak da buzdolabı gibi akıllı bir yatırım olur. Zira her ütü aynı hızda ısınmıyor. Testteki ütü 1800Watt harcıyor ancak saniyeler içinde ısınıyor. Markasız ütülerin çok daha uzun sürelerde ısındığını yaşayarak gördüm. Buradaki tasarruf sağlaycak bir diğer şey ise ütü yapılacak giysileri biriktirmek. Ütüyü her defasında sıfırdan ısıtmak yerine bir kere ısıtıp toplu ütü yapmak daha az elektrik parası ödemek demek. Ütünün en uzun süre elektrik harcadığı dönem, soğuk konumdan kullanım sıcaklığına geçiş dönemi. Bir kere ısındıktan sonra sıcaklığını korumak için çok kısa sürelerde bekliyorsunuz.
- CRT/Tüplü monitörünüz varsa ve bilgisayarınızı uzun süre kullanıyorsanız hemen LCD'ye geçin. İş yerinde birden fazla tüplü monitör kullanıyorsanız yazıyı okumayı bırakıp mağazaya koşun. Durduğunuz her saniye zarar.
- LCD monitör kullanırken özellikle yazı işiniz varsa, monitörü text moduna getirin ve %50'ye varan tasarruf sağlayın. Bu mod yoksa üşenmeyin elle ayar yapın. Bilgisayarınızın başından uzun süreli ayrılacaksanız monitörü kapatın.
- Bilgisayarınıza bağlı çevre birimlerini, hoparlör, printer, scanner vs, kendi üzerlerinden de kapatın. Belki az güç harcıyorlar ama hiç kapatmazsanız 5W oradan 10W diğerinden derken toplamda 7/24 çalışıp faturayı etkileyecek hale gelebilirler.
- Vantilatörünüz çok kötü değilse uzun süre orta ayarda çalıştırabilirsiniz. Klimayla kıyaslanamaz bile.
- Klimanızı yirmili derecelerde tutun ve odanın kapı ve penceresinin kapalı olduğuna emin olun. Klima motoru ne kadar az çalışmak zorunda kalırsa o kadar iyi.
- Bilgisayarınıza verimi yüksek güç kaynağı alın.
- Bilgisayarınızda en çok güç tüketen parça genelde ekran kartıdır. Daha az oyun oynayarak ya da Wii alarak güç tasarrufu sağlayabilirsiniz :)
Yazıdan çıkan bir diğer sonuç ise devletin bizden şebekeye binen yük için fatura kesmemesi nedeniyle şanslı oluşumuz. Biz genelde kaliteli ürünler inceledik ama ona rağmen güç faktörünün kötü olduğu durumlar ortaya çıktı. Ucuz cihazlarda durum daha da vahim olacaktır.
Bu test ile anakart ve hatta işlemci gibi bileşenlerdeki güç koruma modları ile tasarruf yapmaya çalışmanın aslında çok da mantıklı bir iş olmadığını gördük. Bunların olmadığı test sistemi bile gayet makul bir harcama yaptı. Saydığımız diğer cihazlardan çok çok daha fazla tasarruf yapabilirsiniz. Özellikle anakartların kıl tüy güç hesaplamalarına gelene kadar dikkat etmemiz gereken çok şey var. İş yerlerinde ise bilgisayarların tüketim hesapları biraz daha ince düşünülmeli. Bir bilgisayarla faturayı değiştiremezsiniz fazla ama 10 bilgisayarda alınacak güç tasarruf tedbirleri etkisini gösterecektir.
İlk ölçümlerimiz bunlar. Yeni ölçümler yaptıkça bu yazının da yeni versiyonlarını yayınlayacağız.
ASUS’dan Katlanabilir Kasa: VENTO TA-F
Kompakt yapıdaki katlanabilir tasarım, saklama ve taşımada %30'a varan yer kazancı sağlıyor. Merak ettiğiniz tüm ASUS ürünleri »
56K çevirmeli ağ günlerini tekrar hatırlamak
Bayram mesajı
PC Labs'dan bir süreliğine ayrılma vakti (güncellendi)
Çamaşır makinesi alma teknikleri
Ücretsiz müzik nereden indirilir / dinlenir?
Türkçede en temel yazım kuralları












Farklı ve güzel bir inceleme olmuş, elinize sağlık…
Murat eline sağlık, çok kişin işine yarayacak bir araştırma olmuş. Birde elektriğe gelen faiş zamlar çoğu kişinin canını yaktı. Mesala ben ayda 60-80 ytl elektrik faturası öderken artık 120 YTL den aşağı gelmiyor. Bende artık daha ekonomik ve daha az enerji tüketen ürünleri daha da fazla özen gösterir oldum. PC yi download için açık bırakma işlemleri bile geride kaldı.
Bu arada halk arasında elektriğe %25 zam geldiği söylentisi var ama o yalan, elektriğe %40 a varan bir zam geldi, inanmayanlar elektrik faturalarının bir oranlarına bakarak hesaplayabilirler..
Gerçekten güzel bir çalışma olmuş,hemde bu zamanda..Emeğinize sağlık.
Vallahi arkadaşım ya, şaşırdım. Niye diyeceksin? Kardeş ya müneccim misin ne anlamadım. Şu son 3 4 gün içinde aklımda hep bu sorular vardı: Bir bilgisayar ne kadar yakar, bi buzdolabı ne kadar tüketir. Hepsinden de öte CRT monitör kullanıyorum. Onlar çok yakıyor diye duymuştum. Merak ettim ne kadar yaktıklarını. Yana yakına nette bunları araştırırken PC Labs'ın sitesinin en başında bu yazıyı gördüm. Çok teşekkür ediyorum bilgiler için. Bence de hiç zaman kaybetmeden LCD ye geçmek lazım ama malum cep yakıyolar hala. Bir de UPS aldığım için dolayısıyla merak ettim bilgisayarın, monitörün ne kadar yaktığını. Bilgiler için tekrar teşekkürler.
çok güzel bi inceleme olmuş bu. burdan alıntı yaparak başka platformlarda da paylaşıcam bunu. elektrik bizler için en önemli şey artık. elektrik yoksa bizde yokuz. ama artık yeni santraller kurulmalı bi şekilde, böyle devam etmez. zira klimalar her gün daha çok hayatımıza giriyorlar ve sürekli açıklar. elektrik istiyoruz diye yürüyüşler başlar bi kaç seneye.
inceleme güzel olmuş birde bizim 4850 sistemden onboard vga sı olan sisteme geçsek nekadar faydası olur onu hesaplasak. 4850 aldım sadece tv izliyorum pc de :S . ve pc günlük 9 saat açık .kasayı komple satıp 45w lık amd + 780g li sistem kurmayı düşünüyorum. yada başka öneriniz varmı.
şuanki sistem 3.4ghz e6750 +4gb crucial ballistx+4850+ asus 450w psu
çok faydalı bir inceleme.teşekkürler
Bu faydali yazi icin tesekkurler. Fakat gercek guc, sebekeden cekilen guc vb konularda biraz eksiklik/yanlisliklar var. Reaktif guc icin "bu gucle is yapmiyorsunuz ama devrenizde kullanilan elemanlar yuzunden yine de harcaniyor" demissiniz. Reaktif guc harcanan bir guc degildir. Aslinda reaktif guc gidip gelen bir guctur. Yani yukten sebekeye, sebekeden yuke gidip gelir. Elektrik tasima hatlarinin direnci olmasaydi reaktif gucun kimseye bir zarari olmazdi aslinda. Guc faktorunun azaltilmasi ve dolayisiyla reaktif gucun azaltilmasi, tasima hatlarindaki kayibin azaltilmasi amaciyla onemli sadece. Bir de son olarak, toplam guc reaktif guc + gercek guc degil, bunlarin karelerinin toplaminin karekoku (dik ucgen hesabindaki gibi) olarak hesaplanir :)
@Erdem: O kısmı ben eklemiştim, anlaşılır kılmak için bu kadar "somutlaştırmak" zorunda kaldım. Paragrafın ilk versiyonunu kimse anlamayacaktı zira. :)
Reaktif güç bileşeninin varlığı akımla voltaj arasındaki faz farkı demek. Faz farkı olduğunda belli bir miktar gücü sağlayabilmek için -Vrms'i sabit alalım- daha fazla akım beslemek zorundasınız. Bu da hem şebeke/transformatör/ve sair donanımın gerekenden daha fazla yüke girmesi, daha pahalıya patlaması gibi giderler, hem de doğal olarak bu akım nedeniyle daha fazla kayıp anlamına geliyor.
"Toplam" gücü bulmak için ortlama güçle reaktif gücü bodoslama toplayamıyoruz çünkü o bir kompleks sayı. :) Aygıtın göstergesinde okuduğumuz şey tabii sizin söylediğiniz gibi hesaplanan vektör büyüklüğü.
Diğer okuyucularımız için bir uyarı: Teknik açıdan "gerçek güç" dediğimiz, şebekeden çekilen gücü değil, iş yapmakta kullandığımız gücü ifade eder ve bu değerin bir reel sayı olmasından dolayı "gerçek"tir.
Çok güzel ve faydalı bir yazı.. Günün çok büyük bir bölümünü bilgisayar başında geçiren biri olarak CRT monitör kullanmanın ve 2.1 sıradan bir sistem bile olsa hoparlörleri cihaz üzerinden kapatmamanın ne kadar zararlı olduğunu görmüş oldum..
Çok güzel bir makale olmuş. Ellerinize sağlık. PCLABS'ı diğerlerinden ayıran yanı bu işte. Sadece ekran kartı haberi vermek değil…
Logitach in bekleme durumundaki tüketimine şaşırdım. Genelde kapatıyordum ama arada açık kaldığıda oluyordu. Dikkat edeyim bundan sonra
Öncelikle bir fikir vermesi açısından güzel ve önemli çalışma, teşekkürler.
Doğrudur, herkes elektrik mühendisi olmak zorunda değil ve anlatımın sade olması anlaşılırlığı kolaylaştırması açısından önemli. Ancak küçük bir iki düzeltme, teknik açıdan duyarlı arkadaşları da rahatlatacaktır.
Yardımcı olmak adına:
Watt: Aktif güçtür. Elektrikli cihazların iş yaptığı ve bizim de evlerimizde parasını ödediğimiz güç değeridir.
VA VoltAmper: Reaktif güç, elektrikli cihazların çoğunun elektromanyetik nedenlerle iş yapabilmesi için şebekeden çekip sonra geri verdikleri güçtür. Ancak şebekeden aynı anda çekilen aktif ve reaktif güçler hatları ve enerji kaynaklarının daha güçlü olmasını gerektirir. Bu yüzden aktif ve raktif güçlerin birlikte çekildiği anlardaki şebekenin yüklenme miktarı VoltAmper cinsinden verilir. Şebeke ve elektrik tesisatınız en az bu kadar güçlü olmalıdır demektir.
Ölçümlerde görülen değerlerden yola çıkarak, CosPHI değerlerinin düşük olması daha kuvvetli elektrik şebekeleri gerektirmesi nedeniyle daha yüksek yatırım ihtiyacı doğurur. Toplam 1000 Watt iş yapan cihazlar için bize mesela 1200 yerine 1500 VoltAmperlik şebekeler gerekir.
Bu konuları teknik detaylara girip matematikte boğulmadan anlatmak cidden zor mesele.
Bir de arkadaşlardan ricam, politika kokan mesajları cümle aralarına serpiştirmeseler. Piyasanın, sektörün içinde birisi olarak işlerin gazete sütunlarındaki gibi yürümediğini belirtmek istiyorum. Özetle, doğalgaz kullanımının tepedeki birilerinin keyfiliğinden değil, bir zamanlar birilerinin bir şekilde imzaladığı ve vazgeçilemeyecek uluslararası anlaşmalardan kaynaklandığını (mesela hidroelektriğe yönelerek doğalgaz kullanmasanız dahi doğalgaz sahibi ülkelere ödemeniz gereken minimum miktarlar olması gibi) söyleyerek konuyu kapatayım.
.oO°Oo.
buldukca test etmiş bedava gibi yollasaydık cihaz yokmuydu başka :D
Şebekeden çekilen fazla güç iletim hattı üzerinde yürüyen dalgalar şeklinde yük binirir. Bu yüzden de enerji taşıyan iletkenler kalın seçilmek zorunda kalır. Yazı için teşekkürler…
tebrikler super arastirma devaminida isteriz.
Şu elektriğie gelen zamların üstüne çok iyi bir inceleme olmuş.
bir yorum yazayım :)
ürün fiyatları öyle bir dengeliki a fiyatında a sınıfı al, b fıyatından b sınıfı al, birincinin alış fiyatı ve harcadığı elektırık fıyatının toplamı ikinci ile aynıdır :D tek fark bilinçli ve akıllı ihtiyaçlara göre alışveriş :)
Bende tüm bileşenleri kapatıyorum. Güç kaynağını bile düğmesinden kapatıyorum 600W OCZ kullanıyorum. Bir tek Lcd monitörün düğmesini kapatmıyorum. Acaba bu konumdayken elektrik çekiyormu veya ne kadar çeker 24 saat açık.
güzel bir inceleme hele hele son zamanlarda elektriğe toplamda %60 gibi bir zam uygulanmışken insanlar artık neyin ne kadar elektrik harcadığını görmüş oldular… bu deneylere bir adet LCD bir adet de plazma TV eklenseydi güzel olurdu… bunları kullanan ve artık hangisinin daha etkin çalıştığını bilmek isteyen kullanıcılar olabilir..
çok güzel bir çalışma gerçekten bilgilendirici tebrik ederim
cok güzel bi calısma olmus ellerinize saglık
Keşke birde plazma - lcd karşılaştırması olsaydı sizin elinizden, bendeki plazma tv resmen salonun ısısını değiştiriyor, inanılmaz bir ısı yayıyor.
@Mesudum
Açıklamalar için teşekkürler. Doğalgaz olayının her yeri politik maalesef. Bir ülkeye bağlı olmanın sıkıntılarını sırf biz değil Avrupa da çekiyor. Politik bir karar alırken, adamın size doğalgaz verdiğini hesap etmeden hareket edemiyorsunuz. O ilk imzayı atanlar bunları düşünmediler ya da başka şeyler nedeniyle imzalamak zorunda kaldılar. Ama bizim anlaşma hakkaten kötü. Kullanmasak da para ödüyoruz :(
Yine PCLabs a yakışır orjinal bir inceleme, teşekkürler.
Müthişsiniz …
PC Labs ' dan devamını bekliyoruz …
En iyi incelemelerden biri olmuş bunun devamında başka mpul olmak üzere fiyat performans incelemesi süper olur :)
Gerçekten harika bir araştırma olmuş. Test edemediğimiz birçok şeyin ne kadar tüketmiş olduğunu gördüm. Teşekkür ederim.
Aferin Murat. Önemli bir konuyu araştırarak gündeme taşımışsın. Eline sağlık.
hiç beyaz eşya incelemeyi düşündünüzmü?
Önemli bir konuyu gündeme getirdiğiniz için,çok teşekkür ederim.
cep telefon şarzlarının şarz ederken ve boştayken test edermisiniz.
Çok güzel bir inceleme olmuş.
Testleri yaptığınız alet ne kadar güç tüketiyor ? :)
Ayrıca "32 nolu Anonim in mesajına katılıyorum (Nokia S.E Samsung vb ayrı ayrı iyi olur )
slm
buzdolabının kapağını açtığınızda içinde lambalar yanar dolayısıyla motor çalışmasa bile lambaların ve buzdolabını kontrol eden kartın enerji harcamasını ölçüm yaptınız
kapağını açtığınızda üfleme sistemi çalışmaz. aksine durur.Buzdolabında önemli olan çalışırken harcadığı güçten ziyate hangi sıklıkla çalışıyor olması önemlidir.yani içinde soğukluğu ne kadar uzun süre saklarsa okadar az tekrar çalışır.toplamda az enerji harcar.
başka sorusu olan varsa yanıtlayabilrim.
çalışmalarınız için teşekür ederim
VA , Watt farkı fazla olan ürünlerin satışına izin verilmemeli.Görünürde tasarruf ampulü ama hiçte tasarruflu olduğu söylenemez.
Cep telefonlarının sarj cihazları tasarım itibari ile tasarruf değil ucuzluk göztilerek tasarlanmışlar dolayısıyla verimleri çok düşük.
Nokialar için eski tip trafolu şarj cihazları daha verimliler.
Ütü kalitesi tasarrufa pek katkı sağlamaz.Ütüden tasarruf etmek için çamaşırları asarken düzgün asmak toplarkende düzgün toplayıp ütülemek ,ütünün buharını kullanmak yerine çamaşır hafif nemli iken ütülemekle tasarruf sağlanır.
Çünkü düzgün çamaşırın ütü ile kırışıklarının giderilmesi daha az sürer ve suyu buharlaştırıp kumaşın yumuşaması sağlanana kadar çamaşırdaki az miktarda nemin ısıtılması daha verimli olur.
Eğer çamaşır makinenizin çift su girişi varsa doğalgazlada ısıtılıyor olsa sıcak su girişini bağlayın.Buda bilhassa yüksek sıcaklıkta çamaşır yıkanmasından yıkama başına 1-2 kw civarı tasarruf sağlar.Ücret olarakta daha uygun olur
Son olarakta elektrik süpürgesi alırken küçük boyutluları tercih etmeyin çünkü bunların emiş güçleri düşük oluyor.Üzerinde büyük punto ile yazanlar harcadıkları güçler,emiş güçleri kitapçıklarında yada kutularında vardır.
Tasarruf etmek için Anolok Eklektirk Sayacı yerine Elektronik Elektrik Sayaçı (akıllı sayaç) kullanmak da faturanızı hafifletebilir. Bu sayaçların özelliği, günün farklı saatlerinde ne kadar elektrik enerjisi kullandığınızı kaydetmesi.
Hangi saatlerin hangi dilime girdiği aşağıdaki gibidir:
- (06:00 - 17:00) arası gündüz, normal tarife.
- (17:00 - 22:00) arası puant, pahalı tarife.
- (22:00 - 06:00) arası gece, ucuz tarife.
Ütü, çamaşır makinesi, ekeltrik süpürgesi vb. cihazları 22:00'den sonra kullanmanız faturanızı baya hafifletecekdir.
Tedaş'ın 2008 tarifesi için:
http://www.tedas.gov.tr/tarifeler_xls/2008_trf/2008%20tarifesi.xls
Güzel test olmuş.
Ancak ısıtma, soğutma ve aydınlatma da sadece elektriksel güç tüketiminin tek başına anlam ifade etmemesi gerekmiyor mu?
100 watt lık tungsten ampüle eşit ışık verdiğini idda eden ekonomik ampül doğru söylüyor mu? Işık şiddetini ölçüp (foto metre felan mı o alet bilemiyorum) bir test yapsaydınız süper olurdu. Zira tüm evde markalı eko ampul kullanan biri olarak aynı kalitede ışık vermediklerini hissediyorum. Ayrıca biten ampülleri doğru düzgün toplama sistemi olmadığ için çoğu yerde çöpe atılıyor ve tungstem ampülün çöpü ile kıyaslanınca eko ampül çöpü çevre felaketi!
Deneme yaptığınız klima kaç BTU ve kağıtta yazan ile pratikteki değer ne kadar turatlı. Denediğiniz ütü belki o kadar iyi ve hızlı ısıtıyor ki çektiği elektrik ona helal :P Bunları da test edebilseniz ne güzel olur.
@kimimben
Sanirim verimlilik konusunda kafaniz karismis. Bir cihazin verimliligi isi yaparken sagladigi gucle harcadigi guc (gercek guc, yani birimi watt olan) arasindaki orandir. Reaktif gucun dolayisiyla da guc faktorunun (power factor) verimlilikle ilgisi yoktur. Cep telefonu sarj cihazlarinin verimliligini olcmek icin telefona sagladigi reel guc ile sebekeden cektigi reel gucu kiyaslamak gerekir. Pratik olarak kullanabileceginiz verimlilik kistasi, hangi cihaz ayni isi yapmak icin daha az isiniyorsa o cihazin daha verimli oldugu yonunde olmalidir.
Yoo hayır karışmış değil.VA ile Watt arasındaki farkı bilirim :) bu farkın fazla olması yine israfa neden olur.Eğer tasarruf olacaksa adam akıllı olmalı.Yoksa iki sayıyı birbirine bölüp kendimizi kandırmanın alemi yok.
Sayaç reaktif güc ölçemeyen sayaç ise bu zaten enerji hırsızlığı demek olur.
Bunun önüne geçmek için yeni yapılarda elektronik zorunluluğu getirildi.
Sanayi kuruluşlarında ise cos fi istelinen değer aralığı dışında olursa cezası var.
Testi yapan arkadaş sadece lambayı çalıştırarak evin elektrik sayacında gördüğü değere baksın.Bakalım değer 30 mu çıkacak 20 mi :)
bu aleti nerde bulabilir.google dan arattım ama…
benzeride olur yardımcı olursanız sevinirim:)
Çok faydalı ve ilgi çekici bir yazı olmuş. Aslında bir de dizüstü bilgisayarların güç tüketimi için veriler eklenseymiş daha iyi olacakmış. Yine de çok teşekkürler.
çok dikkat edenelrdenizm.Sırf bu yüzden plazmadan nefret ediyorum.Arkadaş özellikelre bakar ben harcadığı enerjilere:D yüksek fatura dan çok lüzumsuz harcanan herşeye karşı dikkatli olmamız gerek.Su için de benzer çözümler var ama insanlar pek dikkat etmiyorlar.
araştırma için
Çok teşekkür ediyorumm
Çok güzel bir çalışma olmuş. Ben de bu ölçüm cihazına benzer bir cihaz almıştım. Evdeki tüm elektrikli aygıtları da ölçmüştüm. Yaptığım ölçümlerden aklımda kalanlar
- Bilgisayar windowstan shutdown denince 0 watta inmiyor. Kapalı sanıyorsunuz ama 15w çekmeye devam ediyor.
- Lcd stanbyda iken 5w çekiyor (19" benq)
- amd 780g üzerinde x2 5600 2gb ram dvdrw, 500gb 3,5" sata ile (işlemci enerji tasarrufunda 65w, yükte 95-100w) soran olmuştu.
- 17" crt çalışırken 19" lcdden çok standbyda az yakıyor.(bu beni çok şaşırtmıştı)
- 200w philips 3950w ses sistemi 30w, sesi artırmak tüketimi değiştirmiyor.
- 42" Lcd 185w, stanbyda 21w sanırsam
- dreambox dm600 80gb 15-20w (emin değilim)
- Aiwa 25*2w mini müzik seti 19w stanbyda 15w (tam bir şok, niye kapatıyoruz ki)
Tasarruf için yaptıklarımız;
- Evdeki tüm ampüller enerji tasarruflu
- On-off anahtarlı 3lü prizlerle tv setini ve pcyi tamamen kapatıyoruz.
- Ses sistemleri vb. adaptörleri prizde bırakmıyoruz.
- Fön, şarj cihazı,vb. prizde bırakmayın enerji çekiyorlar kullanılmasa da..
En gariplerinden biri ise banyodaki prize takılı çalışmayan çamaşır makinasının güç çekmesini görmem oldu.
80 ytlden 125 ytl çıkan fatura sebebi ile alınan aksiyonlardır.
Herkese selamlar.
bu tür bir aleti nerden bulabilirim acaba?
Almanya'dan aldık biz. Burlarda dandik Çin malı aletler varmış diye de duyduk ama.
Ben gittigidiyor'dan almıştım.
Çin malı dandik olanlardan.. :)
Ancak sadece onu bulabilmiştim Türkiye'de
şimdi baktım o da yok.
Ara sıra bakarsanız belki satışa çıkarırlar
"enerji ölçüm cihazı" olarak aratabilirsiniz.
ARKADAŞIM. ÇOK YARARLI BİR ÇALIŞMA YAPMIŞSIN TESADÜFEN GÖRDÜM İNTERNETTE… BU ÇALIŞMAYI HEP EVİMDE YAPMAYI PLANLAMIŞIMDIR. SİZDEN ÇOK RİCA EDİYORUM " ELEKTRİK SARFİYATINI ÖLÇEN CİHAZI NEREDEN TEMİN EDEBİLECEĞİMİ " MAİL ADRESİME YAZARSANIZ ÇOK SEVİNİRİM.
helal olsun wii ye koklamış enerjiyi
Bu ölçen cihaz ne kadar harcıyor ? …
bilgisayardaki efficiency faktoru cok yuksek, psu nedir acaba? 93-95% gibi bir faktoru var (ya da ben mi yanlis anliyorum?)
eger bu rakam yanlissa, diger rakamlari da farkli yorumlamak gerekli belki
Kullanılan güç kaynağı PC Power & Cooling Silencer 750W. Aktif PFC olan PSU'lardan genelde bu seviyede oluyor düzeştme faktörleri. Pasif PFC olanlarda ise power factor correction değeri 0.7-0.8 civarında. Bu rakam verimlilik değil, karıştırmayalım bu arada.
Ssaolun çok süper inceleme olmuş gerçektende.
Lcd monitörlerin ne kadar ekonomik olduğunu bir
kez daha görmüş olduk ayrıca buzdolabının motorda
bu kadar çektiğini sanmıyordum şaşırdım
ya harbiden çalışıyosunuz helal olsun size :)
Teşekkürler. Gerçekten güzel ve bilgilendirici bir çalışma olmuş.
Elektronik eşyaların güç tüketim değerlerine pek dikkat etmezdim, ancak bu aralar dikkate almaya başladım. Özellikle de psu'mı değiştirdikten sonra.
Bu icelemeden de anlaşılacağı gibi bilgisayar, güç tüketimi konusunda bir lüks sayılmıyor.
Ayrıca Lcd ve Crt monitör arasındaki güç tüketim farkının da beni şaşırttığını söylemeliyim.
Bu güzel inceleme içi tekrar teşekkürler.
iyi de sizce bu kadar zam normal değilki yüde 65
1 yılda elektriğe zam yapıldı bir bit yeniği var ama anlıyamadım
çok güzel inceleme keşke beyaz eşyada a,b,c sınıflarını test etseydiniz.
İlk başta gösterdiginiz güç gösteren aletten nerede bulabilirim? Pahalımıdır acaba?
Yada daha ucuza kabaca harcanan gücü gösteren bu tarz bi alet nerde bulabilirim.
özür dilerim yukarda yazmışsınız bu sorunun cevabını.
Aradım epey ama bulamıyorm işe yarar bi yer. ebayden mi getirtsem?? :(
Güzel bir çalışma olmuş, elinize sağlık.
Yazıda aktif/reaktif verimini (ki aslında buna "oran" demek lazım) "en iyi" olarak verdiğiniz normal ampul, ütü gibi cihazların birer direnç kaynağı (rezistans vb.) olduğunu, reaktif enerjinin bu tür cihazlarda daha yoğun olarak gözlemlendiğini, elinizde fırın, motor, ısıtıcı vb. ürün ne kadar çoksa reaktif tüketiminizin de o kadar çok olacağını hatırlatmış olayım.
Ayrıca test çalışmasında kullanılan ürünün bir benzerini ilgilenenler için buldum;
http://www.interelektro.com/pm-urunler.htm
Saygılar.
Çok güzel bir inceleme olmuş çok teşekkürler….
güzel bir test olmuş, teşekkürler. Belki sizin de daha önce aklınıza gelmiştir, mesela bir desktop ve bir laptop bilgisayarın farklı işletim sistemleri ile idle ve tam yük altında tüketim değerlerini verdiğiniz bir test yapabilirmisiniz? (vista xp ubuntu, pardus, damn small linux vb..) çoğu kullanıcı evinde o veya bu sebeple tüm gün açık bıraktığı bilgisayarlara sahip. Böyle bir test işe yarar diye düşünüyorum.
Harika bir inceleme , teşekkürler
http://www.interelektro.com/pm-urunler.htm
şaka gibi
165 dolar artı kdv dediler
sonra dedimki belki alman malı felandır.
yoksa uzakdoğu diyor adam.
bu normalmi?
furkan, fiyat çok yüksek. MediaMarkt'ta benzer bir cihazın çok uygun fiyatlara satıldığını duymuştum, bir kontrol etmekte fayda var.
kesinlikle özkan kardeş tchibo da 25 milyona çok benzeri bi ara satılmış.
elektroworld de sordum orda yok böyle birşey.
mediamarkt yarın arayım.olursa çok güzel olucak.
bende böyle ölçümler yapmak istiyorum:)
muadilini gören duyan arkadaşlar varsa buraya yazarsa çok sevinirim
furkan
harika geleceğin beyinleri…..
bazı eksiklikler olduğunu düşünsem de gerçekten çok yararlı bir çalışma. sondaki uyarı yazısı ise bir harika. teşekkürler, emeğinize sağlık.
1. tek bir cihazla ölçüm yapıyorsunuz, doğruluk için karşılaştırma yapabileceğiniz en az bir cihaz daha olmalıydı.
2. şebekenin o anki durumu hakkında bilgi yok, ideal (sabit, ortalama) olduğu varsayılıyor. ya değişik saatlerde de ölçüm yapmalıydınız ya da şebekenin o anki değerini de vermeliydiniz.
3. maliyet hesabı, faturalandırma, son çıkan yasalarla ilgili bilgiler de olsa çok iyi olurdu.
4. tesisat hataları ve önlemleri konusunda da bilgi verilebilir.
5. sıradan kullanıcılar için daha anlaşılır bir dil kullanılıp küçük püf noktalarına değinilebilir.
tekrar teşekkürler. hoş bir çalışma, umarım devamı gelir.
Tüplü televizyonların standby durumundaki enerji tüketimi ile ilgili bir çalışma varmı?
Çok güzel bir çalışma olmuş emeğine sağlık son gelen zamlardan sonra artık iyice araştırmaya başladım. Uzun zamanımı bilgisayar başında geçiren biri olarak çalışma için teşekkür ederim
Eline sağlık yazını okudum sırf sana teşekkür etmek için bu mesajı yazmak istedim ;)
Güzel inceleme. Birde PS3 ve Xbox360 da test edilseymiş çok daha iyi olurmuş.
güzel olmuş ama benim aradıgımı kullanmamış sınız
Benim aklıma yatmayan kısım CRT yerine LCD monitör almak kısmı oldu. Kısa bir hesapla elimdeki 17" CRT monitörün günde 3 saat kullandığımı varsayarsam ayda sadece 1 YTLlik elektrik yaktığını gördüm.80watt*3saat/gün*30gün=7.2kwsaat=7.2*0.15ytl=1.08YTL Yarı yarıya yaktığını düşünelim; sadece ayda 0.5 ytl kar etcem diye 200 küsür ytl lik LCD monitör almayı mantıklı görmüyorum. Ama sağlık açısından manyetik alan yaydığı için değiştirmemiz gerekliliği varsa hiç durmam hemen değiştiririm.Saygılar..
@Baltor
Gunde 3 saatlik PC kullanimi ile gozlerinize ne kadar zarar verdiginizi biliyor musunuz?
CRT monitoru 30 cm. uzaklikta kullanarak oldukca zararli EM alana maruz kaliyorsunuz.
Bence hemen LCD monitore gecis yapin.