Bu güzel incelemeyi hazırladığı için Yasir Şengül'e, forumdaki rumuzuyla Janissary'ye, teşekkürler.

1 400 x 149 LOTR:Conquest İncelemesi

Acaba Tolkien’e “Yüzüklerin Efendisi” kitabını yazmadan önce “Kitabın dünyada satış rekorları kıracak, dünya tarihinin en çok ödül toplayan ve unutulmayacak sinema filmi olacak ve oyunları yapılıp oynanacak.” deseler inanır mıydı? Ama inanıp inanması pek de önemli değil… Nasıl olsa her başarılı eser bir gün hak ettiği değeri bulur…

Üç yüzük; varlıkların en arifi, en zarifi olan ölümsüz elflere

Yedisi dagların derinliklerindeki magaralarda yasayan cücelere

Dokuz yüzük; varlıklar arasında güce en düşkün olan insan ırkına bahsedilmisti…

Lakin hepsi kandırıldı. Mordor diyarında gizlice dövmüştü karanlıkların efendisi Sauron hükmeden yüzügü. Diğerlerine hükmedebilmek için…

Hepsine hükmedecek bir Yüzük, hepsini o bulacak

Hepsini bir araya getirip karanlıkta birbirine baglayacak…

 
Yüzüklerin Efendisi’ni konu alan bir oyunu inceleyip de filmden bahsetmemek olmaz tabii ki. Yüzüklerin Efendisi gibi bir eser için herhalde tartışmaya gerek yok. Bu derece kuvvetli ve bağlayıcı bir konuya sahip olan eser Peter Jackson gibi yetenekli bir yönetmenin elinde daha da değerlendi.
Bu öyle bir üçleme ki; ilk film olan ‘Yüzük Kardeşliği’(2001) 4 Oscar, ikinci filmi ‘2 kule’(2002) 2 Oscar ve serinin son filmi ‘Kralın dönüşü’(2003) 11 Oscar alarak inanılmaz bir başarı göstermiştir.
Evet, arkadaşlar kısaca “Yüzüklerin Efendisi” in den bahsetmiş olduk. Şimdi geçelim oyunumuza…

EA firması son dönemde çıkarttığı vasat yapımlarla iyiden iyiye, kazandığı “dev” sıfatını kaybetmeye başlamıştı. Bu son dönemde EA yı kurtaran, yani tabir-i caizse ipten alan oyun Dead Space’di. Undercover, FIFA, NBA serisi gibi oyunları vasatın altında kaldı. EA’nın son oyunu olan Mirror’s Edge ise beğeni topladı ve ardından da incelemesini yapmakta olduğumuz Lord Of The Rings: Conquest piyasaya sürüldü. EA’nın dağıtıcılığını üstlendiği oyunumuzun yapımcısı ise Pandemic Studio.

Hadi Bakalım, EA bu sefer ne iş işlemiş!!!

Oyunumuz 2 DVD ile geliyor. Harddiskimizde yaklaşık 6.50 GB'lık bir alanı işgal ediyor. Basit bir kurulumdan sonra oyunun ana menüsü ile karşılaşıyoruz resimde de görüldüğü üzere ana menümüz çok güzel ve sade hazırlanmış…

2 475x298 LOTR:Conquest İncelemesi

Ana menü zaten genel olarak her EA oyununda olduğu gibi yine çok güzel. Arka planda Elendil’in Kılıcı’nın animasyonu çok hoş gözüküyor. Arkaplanda ki filmden görüntülerde çok iyi. Genel olarak menümüz 4’e ayrılmış durumda ve size ilk bahsetmek istediğim tekli oyuncu bölümü, buyurun bakalım…

Orta Dünya’nın Kaderi Bir Kez Daha Bizim Elimizde!
‘Single Player’ bölümünden bahsetmeden önce 1-2 bilgi vermek istiyorum. Bildiğiniz üzere şuan da EA’nın elinde bulundurduğu LOTR lisansı taşıyan birçok oyun çıkardı. İşte üçlemeyi oyun olarak karşımıza sundu. Sonra RTS olarak Battle for Middle Earth’ı 1 ve 2’yi çıkarttı. Bütün film oyunlarının aksine Yüzüklerin Efendisi’nin oyunları büyük başarı yakaladı. Özellikle Kral’ın Dönüşü ve BFME otoriteler ve oyuncularca büyük beğeni topladı. Bu nedenle EA da elindeki bu lisansı sonuna kadar kullanıyor haklı olarak.

3 475x295 LOTR:Conquest İncelemesi

'Single Player' bölümü ‘War of the Ring, Rise of the Sauron ve Instant Action’ olmak üzere 3’e ayrılmış. Bir de oyuna alışmamızı sağlayan güzel bir training bölümü mevcut. Burada oyunda ki komboları öğrenip oyunun atmosferine yavaş yavaş girmiş oluyoruz. ‘Training’ bölümü güzel tasarlanmış ve düşünülmüş. Aslında bir bölüm gibi olmuş. Bu bölümde Hüküm dağı eteklerinde ki ilk savaşı oynuyoruz ve bölüm sonunda İsildur ile Sauron’u öldürüyoruz. Bence güzel bir düşünce, training bölümünde bize sadece kombolar öğretilmiyor aynı zamanda oyunda ki atmosferde hissettiriliyor!

Klasik bir TPS(Third Person Shooter) olsa bile yine de ‘training’lere bakmadan geçmeyin derim ben çünkü sadece training değil; bir bölüm gibi tasarlanmış. ‘Instant Action’a da kısaca (kısaca diyorum çünkü esas olayımız bu değil) değinirsek bildiğiniz gibi bu mod birçok oyunda da var. Örneğin; UT serisi… Filmde ki kahramanları seçip veya normal askerlerle klasik ‘team deathmatch, capture the rings, conquest ve hero team deathmatch’ gibi modlarla oyuna başlıyoruz.

4 475x294 LOTR:Conquest İncelemesi

‘Instant action’dan hiç keyif alamadım açıkçası. Peki neden? Bir kere oyun çok hızlı, kim kime vuruyor ayırt etmeniz bile çok zor. Diğer bir negatif yönü ise LOTR ruhuna aykırı olması bence. Yani 5’e 5 maç yapıyoruz ben Gandalf’ı seçmişim. Ne o yanımda 2 tane Gandalf daha… E oldu mu şimdi? Vay be Gandalf klonlandı, buyurun buradan yakın…

Yüzük Savaşı başlasın!!!

Şimdi esas konumuz olan ‘War of the Ring ve Rise of Sauron’a giriş yapalım. Adından da anlaşılacağı gibi yüzüğü yok etmeye çalışıyoruz. Bir hatırlatma daha ‘War of the Ring’ bölümünü bitirmeden madalyonun öbür yüzü (Rise of Sauron) ile oynayamıyoruz oyunu. ‘War of the Ring’ film senaryosuna yakın bir şekilde devam ediyor ve Miğfer Dibi’nden başlayıp Kara Kapılar’da son buluyor. Oyuna başlarken 3 zorluk seviyesi var; ‘Casual, Heroic ve Legandry’. Bunlardan ‘Legandry’ zorluk seviyesi açık değil, oyunu tamamen bitirdikten sonra bu seviye açılıyor. Unutmadan oyunda War of the Ring(WOTR)’de 8, Rise of Sauron(ROS)’da ise 7 bölüm bulunuyor.

Her bölüme başlamadan önce bölümü tanıtıcı kısa videolar geçiyor. Bu videolar tamamen filmden alıntı. Oyuna Miğfer Dibi surlarında Elf Okçusu veya bir Elf savaşçısını seçerek başlıyoruz. Ve filmde ki gibi Uruk-Hai saldırılarını püskürtmeye çalışıyoruz. Oyun genel olarak belli noktaları ele geçir ve koru olarak devam ediyor. Neyse, 4-5 dakikalık savunmadan sonra bu ‘torchbearers’ lardan(hani filmde Legolası’n indirmeye çalıştığı ve surların delinmesine yol açan adam azmanı ucube vardı ya o) 5-6 tane indirdiriyoruz.

5 475x298 LOTR:Conquest İncelemesi

Surlar patlıyor ve bu sefer kontrol edebileceğimiz ilk hero olan Aragorn’u seçiyoruz. Derken onunla da çeşitli kombolar yaparak ilerliyoruz. Heroların normal askerlerden daha güçlü olduğunu ve onlara özel kombolar yapabildiğimizi söyleyebilirim. Mesela Aragorn’un bir kombosunda; düşmanın üzerine birkaç saniyeliğine ölüler ordusunu yollayabiliyoruz. He böyle bahsedince de öyle film deki gibi sahneler beklemeyin! Filme göre çok daha kalitesiz hazırlanmış oyun. Zaten daha ilk dakikada senaryodan sapmaya başlıyor oyun bu haliyle.

6 475x295 LOTR:Conquest İncelemesi

Mesela yukarıda resimde Aragorn veya Gimli ile oynamamız gerekirken bir elf okçusu ile oynuyoruz bunlar gerçekten atlanmaması gereken detaylar. Aynı şekilde ‘Entlerin’ Isengard’ı almasından sonra filmde olmamasına rağmen Gandalf olup Saruman ile dövüşebiliyoruz. Daha böyle birçok bölümde senaryo ile ilgisi olmayan sahneler mevcut, oynadıkça farkına varacaksınız eminim. ‘Moria’ bölümünde aynı şekilde ‘Balrog’u basit bir Gondor okçusu ile vurabiliyoruz.

Neyse, Aragorn ile de böyle birkaç yeri koruduktan sonra Miğfer Dibi bitiyor arkadaşlar, evet yaklaşık 5-6 dakikada koskoca Miğfer Dibi bitti gitti. Hadi tamam oyun mağdem bu derece kısa sürdü. Bari adam gibi bitirebilseydik Miğfer Dibi savaşını. Ben şahsen Gandalf, Eomer, ve Rohan Süvarilerinin tepeden inmek suretiyle Uruk-Hai ordusunu dağıtmasını oynayabilmek isterdim, hadi oynamayı geçtim en azından görebilmek isterdim ama nerede, esamesi bile okunmuyor. Savaşta bile görünmüyorlar yahu. WOTR ‘de en keyif aldığım bölüm Minas-Tirith’i savunduğumuz bölüm. Bir de Kara Kapılar bölümü iyiydi diyebilirim.

7 475x297 LOTR:Conquest İncelemesi

Kara Lord Sauron Safında Neler Dönüyor Bakalım?
Aslında oyunun en iyi bölümü burası diyebilirim. Çünkü bu bölümde tamamıyla özgün bir senaryo kurulmuş ve senaryo oldukça iyi. Bu bölümde Frodo yüzüğü Hüküm Dağının lav havuzuna atmak yerine parmağına takınca olanlar oluyor ve Sauron yüzüğü almaları için Nazgulleri çağırıyor. Buradan sonra Nazgul olarak oyuna devam ediyoruz.

8 475x298 LOTR:Conquest İncelemesi

Fakat ilginç bir şekilde Orclara karşı savaşıyoruz. Orclar isyan çıkarıyor herhalde. Derken bölüm sonunda Frodo’yu öldürüp yüzüğü alıyoruz. Bundan sonra ise sıra ile filmin tersi yönde ilerliyoruz. Yüzüğü alıp Orta Dünya’ya karanlık saçmaya başlıyoruz. ‘Osgiliath’tan başlayarak, insanların şehri Minas-Tirith’i, cücelerin diyarı Moria’yı, elflerin diyarı Ayrık Vadiyi yerle bir ediyoruz. Ve son olarak Kara Lord Sauron tüm kinini Shire’a Hobbit ırkına kusuyor. Hobbitlerin eline aldıkları küçük bıçaklarla ‘Uruk-Hai’lere saldırması bana biraz tuhaf ve komik geldi!

Hobbitlerin yanında savaşan Ağaçsakal önderliğinde ki Ent Ordusu biraz zorlayıcı bu bölümde. Lakin oyunun en keyifli bölümlerinden biri bence bu bölümdü. Lakin bir süre sonra Balrog’u ile oynuyoruz ve Ağaçsakal ilr ordusunu çıra gibi yakıyoruz. Sonra ise karanlık tarafın finaline geliyoruz. Kara Lord Sauron ve Ak Gandalf’ın düellosuna. Eminim bir çok fanatik bu düelloyu tasarlamıştır kafasında ‘Olsaydı nasıl olurdu’ diye. Eee Pandemic Studio ve EA bizlere bunu sunmuş oynayalım görelim…

Zaten Sauron ile oynamak ayrı bir zevk. Sauron’u ilk kez Elflerin Diyarında Elrond ve Legolas’ı öldürmek için kontrol ediyoruz. Bir de bu son sahne olan Gandalf ile dövüşürken. Sauron’u kullanabilmek çok keyifli, önünde ne var ne yoksa yaprak gibi uçuruyor resmen. Fakat ben Sauron’un ölmemesini veya biraz daha dayanıklı olmasını beklerdim. Neticede Tek Yüzük’e sahip olan Sauron’un yenilmez olması lazım. Fakat bu oyuna yansıtılamamış. Sonuç olarak ROS bölümünde Orta Dünya’nın karanlık güçlerin eline geçmesi ile son buluyor…

Oynanabilirlikten Ne Haber?

Bu arada bir hatırlatma daha ‘hero’larla bir kez öldüğünüzde maalesef bir daha oynayamıyorsunuz. Buda oynanabilirliği baltalıyor haliyle. Fakat oyunda ki kalabalık savaş sahneleri, filmde ki kadar olmasa da, beni doyurdu diyebilirim. Etrafta ki bazı silahları kullanabiliyorsunuz. Mesela Minas Tirith’i savunurken filleri bir mancınık sayesinde yok edebiliyorsunuz. Ben filmdeki Legolas’ın tek başına bir fili devirme sahnesinin olmasını beklerdim. Artık mancınık kullanan bir Legolas ile idare edeceğiz.

9 475x296 LOTR:Conquest İncelemesi

Yine bazı bölümlerde at sürebiliyorsunuz ki bu at sürme Assassin’s Creed’deki gibi kullanışlı değil onu belirteyim. Silah arkadaşlarınızın da yapay zekası vasatın üstünde, öyle boş boş bakmıyorlar düşmana saldırıyorlar. Yani düşman sadece sizinle savaşmıyor diğer dostlarınızla da savaşıyor. Ama tabii genelde ilk hedefleri siz oluyorsunuz o. Yine de bu, oynanabilirlik açısından artı bir değer katıyor. Oyunun bir eksisi de inanılmaz hızlı olması. Yani bazı bölümlerde ne yaptığınızı bilmeden sadece sağda, solda, önde, arkada kim varsa hepsine vuruyorsunuz. Buda oyunun eksileri arasına giriyor. Fakat oyunda öyle bir handikap var ki sormayın gitsin! Böyle etkileyici konusu olan bir oyunda bu derece hata yapılmamalı. Yapımcılar bunu nasıl atlarlar inanılır gibi değil!!! Oyunumuzda kayıt yapma gibi bir şansımız yok! Birden söyledim ama, inşallah kalbinize bir şey olmamıştır. Diyelim ki oyunda bayağı ilerlediniz, bölümün sonlarındasınız, başka can hakkınızda kalmadı ve öldünüz. İşte o zaman gerçekten sinir oluyorsunuz, çünkü bölüme baştan başlamak durumunda kalıyorsunuz ve buda oynanabilirliği bir hayli baltalıyor. Bu arada unutmadan oyunda kontrol noktalarına geldikçe can hakkınız artıyor. Başlangıçta az olan can hakkınızı yükseltebilirsiniz. Bölümlerin zorluğuna göre can hakkınız belirleniyor. Genel olarak oynanabilirlik orta derecede diyebilirim.

Yönetebileceğimiz Karakterlerden Bir Haber Ver?
Yönetebileceğiniz 4 tip karater mevcut bunlar; Okçu(Bowman), Savaşçı(Warrior), Büyücü(Magic), Öncü(Scout). Bu karakterlerinde haliyle komboları tamamen birbirinden farklı. Benim en çok hoşuma giden okçu ile büyücü oldu.

Okçu ile bir seferde 2–3 ok atarak aynı anda 3 Orc’u indirmek gerçekten zevkli. Birde okumuzu zehirli, ateşli bir şekilde atabiliyoruz. En büyük artısı menzilinin uzak oluşu.

Büyücü ile düşmanlarımıza şimşek atabiliyoruz. Dostlarımızın sağlıklarını arttırıyoruz. Aynı zamanda asamızı kaldırarak etrafımızda 5-6 metre çapında bir kalkan yapıyoruz. Bu kalkan ok ve büyü geçirmiyor. Ve bence oyunda ki en iyi kombolardan biri büyücülerin firewall’ı… Gerçekten çok etkili, bunu düşmana attığınızda yerde 5-6 sn lik 3-4 metre çapında bir alev oluşuyor ve bu aleve dokunanların hızla canı azalıyor. Toplu ölümler için birebir…

Öncü ile düşmanlarımızın arkasına yavaşça ilerleyip öldürücü darbeler vuruyoruz. Öncülerin kullandıkları pelerinleri var(Hani Frodo’nun kullandığından). Pelerinlerin kullanım süresi kısıtlı, bir de düşmana vurduğunuz zaman etkisi geçiyor. Öncülerin elinde 2 tane hançeri var ve bunlar sayesinde etkili kombolar yapılabiliyor.

Savaşçı ile güçlü kılıç darbeleri vurabiliyoruz. Kombolarda kılıcımız alevleniyor ve düşmanımıza daha güçlü vuruşlar yapmamızı sağlıyor. Bir de savaşçılarda ek olarak fırlatabileceğimiz bir silah oluyor; balta, bıçak gibi…

‘Hero’lara gelince; oyunda filmdeki birçok karakter ile oynayabiliyoruz. Lakin Theoden ile de oynamak isterdim ama neyse.

Oynanabilir Herolar:
Gondor Tarafı: İsildur, Aragorn, Legolas, Gimli, Frodo, Faramir, Gandalf, Eowyn ve Elrond…
Mordor Tarafı: Witch-King, Lurtz, Nazgul, Saruman, Grima, Mouth of Sauron…

Grafikler ve Sesler

Oyun grafikler açısından bekleneni veremiyor diyebilirim. Genel olarak grafikler günümüz şartları ile kıyaslayınca biraz sönük kalıyor. Karakterlerin modellemesi düşük seviyede. Kahramanların modellemesi iyi derecede, yani en azından benzemişler diyelim. Ama mesela oyunda hiç kan efekti yok! Bu çok dikkatimi çekti. Bence olmalıydı, böyle bir oyunda kan efekti neden yapıl(a)mamış anlamadım. Oyunun en büyük eksilerinden biri de yansıma ve ışık efektlerinin çok kötü oluşu. Tamam, hadi karanlık bir oyun ama Dead Space de karanlıktı değil mi? Mesela Shire da oynarken etraf çok cansız gözüküyor ve suda ki yansıma ve ışıklandırmalar kötü.

10 475x297 LOTR:Conquest İncelemesi

Fizik motoru da vasatın üstüne geçemiyor. Etrafla etkileşim hiç yok. Karakterler birbirlerinin içinden geçebiliyor zaman zaman. Oyunda grafiksel ‘bug’ çok fazla. Oynadıkça sizde farkına varacaksınız. Çevre modellemeleri biraz daha iyi. Özellikle alev efektleri gerçekten güzel yapılmış. Ok attığınızda okun izinin çıkması güzel olmuş. Aynı şekilde büyücülerin attığı şimşeklerin görüntüsü güzel. Sözün özü LOTR adına yakışmayacak kalitede grafikler var oyunda. Buradan Pandemic Studio’yu esefle kınıyorum. Grafik açısından neden böyle tembel davranmışlar anlamadım.

Seslere Geçersek

İşte şimdi iş değişiyor. EA’nın elinde bulundurduğu lisansın yüzü suyu hürmetine sesler ve müzikler bildiğiniz LOTR kalitesinde. ‘Hero’ların sesleri de aynı filmdeki kalitede. Ekstradan diğer karakterlerin sesleri de iyi kalitede. Bir Nazgul’un çığlığı, Gandalf’ın Gondor Askerlerini havaya sokarken ses tonu gerçekten iyi. Ama seslerde de şu dikkatimi çekti; Uruk-Hai’lerle hobbit köylerini bastığımızda çığlık veya korku duygularını yansıtan bir ses efekti ile karşılaşmadım. Oyunun ses efektleri ve müzikleri gerçekten çok iyi seviyede.

Eee Yani Sonuç Ne Oyunu Alalım mı, Almayalım mı?
Konu ‘Yüzüklerin Efendisi’ olunca haliyle beklentiler de yüksek oluyor tabii. Ama her ne kadar LOTR ismini taşıyamasa da, klasik TPS türü oyun da olsa LOTR fanatikleri için biçilmiş kaftan diyebilirim. ‘Yüzüklerin Efendisi’ serisini sevmeyenler, bilmeyenler ise bu oyundan uzak dursun; çünkü bundan daha kaliteli birçok yapım var…

Test Sistemi
  • Ekran Kartı: ZOTAC GEFORCE 9600 GT 512MB
  • İşlemci: INTEL CORE2DUO E8400 3.0 GHZ
  • Anakart: ASUSTEK P5K SE P35
  • Bellek: Kingston 2GB DDR2-800