İçeriğe atla

Fotoğraf

Rehber: Arabalar ve gövde tipleri


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1
Lawnmower

Lawnmower

    LOTT

  • Moderatör
  • 5.948 Mesaj sayısı:

*
POPÜLER MESAJ!

Aslında bunu yapmaya uzun süre önce karar vermiştim, ama bir türlü vakit ayıramamıştım. Teknoseyir'de Can bey de bu konuya değindikten sonra detaylı bir rehber hazırlamanın vaktinin geldiğini düşündüm. Rehberin konusu otomobillerde (ve diğer motorlu taşıtlarda) kullanılan kasa tipleri. Otomobil kasalarının çeşitlerine tek tek girmeden önce kasa tasarımının temel öğesi olan kutu sisteminden bahsetmek gerekli. Kutu sistemine göre motorlu taşıt karoserleri üçe ayrılır.

  • Bir kutulu tasarımlar: Bu tasarım tipinde aracın önünde veya arkasında belirgin çıkıntılar bulunmaz. Minibüsler, otobüsler, tek hacimli araçlar ve bazı küçük A sınıfı otomobiller bir kutulu tasarıma sahiptir. Bir kutulu tasarımın amacı aracın dış ebatlarını büyütmeden olabildiğince fazla iç mekan genişliği elde etmektir. Aerodinamik açıdan başarısız olduğu için performanslı araçlarda bu tasarım tarzı tercih edilmez. Önde çıkıntı olmadığı için güvenlik açısından da çok başarılı değildir.

    800px-Tata_Nano_.jpg
     
  • İki kutulu tasarımlar: Bu tasarım tarzında arabanın ön tarafında motor ve diğer bileşenler için bir çıkıntı bulunur. Bu çıkıntı arabanın asıl gövdesini oluşturan ilk kutudan ayrılan ikinci kutudur. İki kutulu tasarım hatchback ve station wagon tipi arabalar ile arazi araçlarında kullanılır. Arabanın ön tarafındaki motor çıkıntısı aracın dış boyutunu büyütse de güvenlik açısından çok avantajlıdır. Ayrıca, iki kutulu tasarıma sahip otomobiller hem aerodinamiktir, hem de geniş motor bölümü sayesinde daha büyük motorları taşıyabilirler.

    800px-VW_Golf_II_front_20080206.jpg

    800px-Orvis_004.jpg
     
  • Üç kutulu tasarımlar: Bu tasarım tipinde arabanın önünde motor için, arkasında da bagaj için ayrı çıkıntılar bulunur. Sedan gövdeli arabalar üç kutulu tasarıma sahiptir. Otomobilin ağırlık dağılımı bakımından en avantajlı tasarım tarzı budur. Ayrıca, bagaj bölümü yolcu bölümünden tamamen ayrıldığı için sürüş sırasındaki gürültü seviyesi de diğer tasarımlara göre daha azdır.

    800px-Hatchback_three_box.jpg

Bu temel girişten sonra otomobil kasalarını daha spesifik olarak inceleyebiliriz. En sık kullanılan kasa tipleri sedan, stationwagon ve hatchback şeklinde tanımlanır. Aslında, diğer tüm kasa tipleri de bir şekilde bunlardan türetilmiştir. Mesela notchback kasa tipi sedan ile hatchback kasaların melezidir, coupe kasalar da sedan'ın tek kapılı halidir.
 

  • Sedan: Özellikle ülkemizde en fazla rastlanan otomobil kasasıdır. İnsanların kafasında otomobil dendiğinde sedan şekli oluşur. Üç kutulu tasarıma sahiptir, önde ve arkada çıkıntıları vardır. Genelde önde motor, arkada da bagaj bölmesi bulunur. Kutu etkisi sayesinde burulma direnci yüksektir.

    mercedes-e-series-price-in-pakistan.jpg
     
  • Hatchback: Bu tip otomobillerin bagaj bölümü ayrı bir kısım değildir, arabanın yolcu bölümüne entegre edilmiştir. Bu yüzden iki kutulu tasarıma sahiptirler. Bagaj kapağı arka camla birlikte yukarı doğru açılır. Bagaj kapağı da aslında arabanın içine açılan bir kapı sayıldığı için hatchback otomobiller 5 kapılı veya 3 kapılı şeklinde de tanımlanırlar. Sedan otomobillere göre daha sportif görünümlüdürler, ama burulma direnci konusunda daha sıkıntılıdırlar. Bu sıkıntı elbette çözülebilir, ama bu çözümler de arabayı ağırlaştırır. Hatchback otomobillerin bagajı dardır, ama yükleme aralığı geniştir.

    pic02.jpg
     
  • Station Wagon: Özellikle Avrupa piyasasında çok popüler olan station wagon otomobiller aslında hatchback'in uzatılmış haline benzer. Arkadaki geniş ve yüksek bagaj sebebiyle gövdeleri uzundur. Binek otomobili sınıfında gövde büyüklüğüne oranla en fazla bagaj hacmi sağlayan kasa tipi budur. İki kutulu tasarıma sahiptir. Pek sportif değildir, ama fonksiyonelliği için tercih edilir. Kuzey Amerika pazarında "estate" olarak geçer.

    2011-BMW-5-Series-Touring-station-wagon-
     
  • Notchback: Sedan ile hatchback kırması gibi görünen bu arabaların bagaj çıkıntısı kısadır. Sedan'a göre daha sportif görünürler, ama bagaj hacimleri biraz daha küçüktür. Otomobil üreticileri bir arabanın hem sedan, hem de hatchback versiyonlarını üretmeyi tercih ettikleri için notchback arada kaynar, fazla tercih edilmez. Tek kapılı notchback arabalar da vardır, ama bunlar genelde coupe olarak da tanımlanırlar.

    800px-Ford_Escort_3_with_5_doors.jpg
     
  • Coupe: En sportif kasa tiplerinden biri budur. Sedan'a benzer, ama tek kapılıdır. Arka kapıları olmadığı için burulma direnci çok yüksektir. Yolcu bölümü sedan'lara göre kısa olduğu için motor kısmı daha uzun görünür, bu da sportif görünüme katkıda bulunur. Arka koltuklara kimse binmediği zaman fonksiyonellik açısından sedan'dan farkı yoktur. Arka koltuklara erişimin zor olması ise coupe kasalı otomobillerin en büyük sıkıntısıdır.

    BMW-4-Series.jpg
     
  • Convertible: Coupe'ye çok benzeyen bu kasa tipinin görünüşteki farkı üstünün açılabilir tipte olmasıdır. Bazı üreticiler metal - kompozit malzeme kullanarak sert açılabilir tavanlar üretmişlerdir. Bazı üreticiler ise eski sistem kumaş tavan kullanmaya devam etmektedirler. Kumaş tavanlı convertible modellerde genelde otomobille birlikte kış aylarında kullanılması için sert tavan da (hardtop) verilir. Cabriolet de denilen convertible otomobillerin görünümleri Coupe'ye benzese de yapısal olarak bazı farklar bulunur. Açılabilir tavan yüzünden convertible otomobillerin bagajları coupe modellerine göre daha küçüktür. Ayrıca, arabanın tavanı olmadığı için kafes sistemi yoktur. Bu yüzden convertible otomobillerde şase kullanılır, bu da arabayı ağırlaştırır.

    abt-sportsline-as5-audi-a5-cabrio.jpg
     
  • Roadster: Çoğu zaman convertible otomobillerle karıştırılan roadster'ların en önemli özellikleri iki kişilik olmalarıdır. Roadster kasa tipinde sembolik bir arka koltuk bile bulunmaz. Bu otomobillerin üstü tıpkı convertible modeller gibi açılıp kapanabilir. Ayrıca, coupe ve convertible aslen sedan kasa tipinden türemiştir, ama roadster tamamen farklıdır. Roadster kasalı otomobiller genelde küçük ve yere yakın olurlar. Açılabilir tavan yüzünden bagajları küçüktür. Hem iki kişilik olmaları, hem de bagajlarının küçük olması sebebiyle gündelik kullanıma pek uygun değildirler. Daha çok "keyif arabası" olarak tercih edilirler.

    Image.jpg
     
  • Minivan / Monospace / MPV: "Tek hacimli" olarak dilimize çevrilen bu kasa tipi bazen bir kutulu, bazen de iki kutulu tarzda tasarlanır. Minivan'ların arka kısımları station wagon gibidir, ama bagaj kapağı biraz daha diktir. Öndeki çıkıntı ise daha kısadır, motorun bir kısmı bazen ön cam hizasının gerisinde kalır. Bu arabalarda iç hacim en önemli unsurdur. Yeterince uzun olanlarında arka tarafta üçüncü koltuk sırası da bulunur, böylece arabada 7-8 kişi rahatlıkla yolculuk edebilir. Genelde arka kapıları sürgülü olur. Yerden yüksek yapısı yüzünden pek sportif değildir, ama otomobil tipleri arasında en fonksiyonel olanlarındandır.

  • Chrysler_Grand_Voyager_CRD.JPG
     
  • Arazi araçları: Ülkemizde "Jeep" ismiyle bilinse de, bu sadece arazi aracı üreten bir firmanın markasıdır. İstisnalar dışında tüm arazi araçları dört tekerlekten çekiş sistemine sahiptir. Yerden yüksek yapıları sayesinde engebeli arazilerde rahatlıkla ilerleyebilirler. Yürüyen aksamları binek otomobillere göre biraz daha güçlüdür. Genel yapı olarak station wagon veya hatchback modellerinin yerden yükseltilmiş hallerine benzerler. Önceleri arazi araçları geniş ve iri yapılıydı, ama günümüzde kompakt (ve hatta küçük) arazi araçları da üretiliyor. Tek kapılı arazi araçları da üretilmekte, ama bunlar pek popüler değiller. Bazı arazi araçları sadece yerden yüksek olmayı seven kişilere hitap ederler, bu yüzden arazi vitesi ve şase gibi arazide çok önemli olan özellikleri taşımazlar. Arazi araçları aynı iç hacme sahip diğer otomobillere göre daha ağırdırlar ve 4x4 sistemleri yüzünden daha fazla yakıt tüketirler.

    02-2013-land-rover-range-rover.jpg

Şimdilik bu kadar... Bu maddelere örnekler ekleyeceğim, ayrıca tavsiyelere açığım. Eksiğim veya yanlışım varsa düzeltiniz. Okuduğunuz için teşekkürler.

 



#2
Anagavos

Anagavos

    Türk çakısı

  • Üye
  • 343 Mesaj sayısı:
3 kapılı bir Hatchback'e sahibim. :huh:

#3
Felix Tigris

Felix Tigris

    praetorian

  • Üye
  • 1.385 Mesaj sayısı:
Tek kutu size bir şey getirmez ama iki veya üç kutulu tasarımların size bir kutu getirme ihtimali yükse diye düşünüyorum.

(Evet, trollük yapıyorum...)

:lol:

#4
mSLaBs

mSLaBs

    Student Bender

  • Üye
  • 999 Mesaj sayısı:
Ellerine sağlık. Yine süper olmuş


Asmaaltı Oto Sanayi Ve Hurdacılar Odası olarak sizi yılın giyk' i seçtik. Şiltinizi yada şiltenizi kargoya verelim diyoruz. PTT, UPS, MNG, AMK, S.L.M, NBR, LOL ile anlaşmamız var. :lol:

Bugün 1999 model Freelander denedim. 4x4 ve 4x2 de kar üzeri performansı oldukça güzel. Namıssızın da 1.8 benzinli motoru öküz kimin böğürüyor. Ama iyi kaçıyor. İleride bir cip mi alsam mı ki ne...:wub:

Bu mesaj mSLaBs tarafından düzenlendi: 07 Şubat 2012 - 18:34


#5
Lawnmower

Lawnmower

    LOTT

  • Moderatör
  • 5.948 Mesaj sayısı:

Bugün 1999 model Freelander denedim. 4x4 ve 4x2 de kar üzeri performansı oldukça güzel. Namıssızın da 1.8 benzinli motoru öküz kimin böğürüyor. Ama iyi kaçıyor. İleride bir cip mi alsam mı ki ne...:wub:


Yakışır sana Örtmenim. :)

#6
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
Bravo Lawnmower! :)

3 kapılı hatchback ile coupe farkı tavan yüksekliğinden ileri gelir. Bakınız : Mini ve Mini Coupé... Eğer tek versiyon olarak üretilmişse sportiflik seviyesi ve hitap ettiği kitle açısından ele alınarak isim verilir.

Lawnmower'ın güzel anlatımından sonra biraz tirol serelim bakalım buralara :D

CROSSOVER nedir? Nasıl yapılır?

Birbiri ile ortak çıkarlar hususunda çakışan iki farklı segmente hitap eden (etmeye çalışan) modellere crossover denir. Uyuma TDK bak hala ne diyoruz!

En çok melezlendirilen klasman Coupé. Damızlık gibi maşaallah :D Çünkü aracınızı tek başınıza kullanmanıza rağmen içinde emanet gibi durmadığınız tek klasman Coupé'dir. (Aslında üstü açıklar için de böyle denilebilir ama birazcık "aranma" mesajı veriliyor trafikte çevreye. İnsanların imrendiği, hatta kıskandığı aracın sahibinin yüzünü görmeleri mevzuyu bireyselleştiriyor galiba.) Herhangi bir aracı sportifleştirmek isterseniz de en kolay reçete coupé ile harmanlamak ;)

Popüler crossover türlerinden öncelikle SUV - Coupé melezi ile başlayalım:

Başat model BMW X6 ve Ssangyong Actyon bu tanıma uyuyor. Formül arazi yeteneği ile coupé görüntüsü veren eğimli tavan çizgisini harmanlamak. Bagaj hacmi ikinci sırada, tavan çizgisi ağırlık merkezinin aşağı çekilmesine rağmen yüksek oturma pozisyonu sunmak ve biraz da aerodinamik verim artışı ile otoban stabilitesi sunmayı hedefliyor. Belki Ssangyong bu kadarını hedeflememişti ama ben yine de BMW'den eminim. Kapı sayısı görmezden gelinir... Zira geçmişte zaten birçok 3 kapılı model üretilmiştir arazi aracı olarak. Çünkü yapısı itibarıyla "Sport Utility Vehicle" olarak anılan araçlara asfalt kovboyluğu aroması eklenmek istenmişti coupé takısı veilirken. İlk arazi araçları da aksi gibi 3 kapılıydı. :) Ayrıca kısa dingil aralığı ile birleşen dev davlumbazlar, kalın gövde panellri ve yüksek eşiğin alçak tavanla birleşmesi demek konvansiyonel 3 kapı ile arka koltuklara ulaşımın imkansız hale gelmesi demektir. :D Martı kanat sistemi lazım anca...

Eklenen önizleme(ler)

  • image0038.jpg
  • ssangyong-actyon-0041.jpg
  • Range Rover 3-door.jpg

Bu mesaj OTOSeyir tarafından düzenlendi: 08 Şubat 2012 - 00:39


#7
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
İkinci versiyon Coupé - Sedan melezleri, yani 4 kapılı Coupé'ler:

Bu modellerin ilk örneği Mk1 CLS Mercedes. Daha sonra Passat, Panamera, Rapide, A7, 6 Grancoupé gibi modeller de dahil oldu klasmana.

İhtiyaç duyulmasının sebebi; insanların her yeni nesilde daha çok iç mekan ve baş mesafesi (özellikle arkada) talep eden tutumlarının geçtiğimiz 30 yılda sedan araçları dinamizmden uzaklaştırması. Sportif (karizmatik) ve basık sedan algısı Jaguar XJ ile boşalan pazardan yer kapma fırsatına dönüştüğü anda Mercedes kollarını sıvadı :) Maserati Quattroporte ve Alfa 166 da vardı büyük ve spor sedan olarak ama CLS kadar manipüle edilmemişlerdi...

Eklenen önizleme(ler)

  • aston-martin-rapide_5553_1.jpg
  • 2011-Porsche-Panamera.jpg
  • Audi-A7-3.jpg
  • BMW-Concept-Gran-Coupe-002.jpg
  • mercedes-cls-55-amg_23088.jpg
  • Mercedes-CLS-Class.jpg
  • passat-cc-resimleri.jpg


#8
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
Coupé melezlerinden devam :)

Sıradaki klasman Van - Coupé :

Fazla söze gerek yok, Renault mühendisleri Coupé otomobil kullanan insanlara araçlarının sevmediği özelliklerini sordu; ve en çok şikayet edilen durumun özellikle arkada basık tavanın daralttığı dar ve kasvetli iç mekan olduğunu öğrendi. Öyle bir coupé ürettiler ki hem ferah, hem de arka koltuklarına geçiş hususunda rakipsizdi. Arka koltukları müthiş rahattı... Görüş açıları bile şahaneydi. Daha ne olsundu?!

Kimse onları durdurmadı ve otomotiv tarihinin sayılı fiyaskolarından olan Avantime (a-van-time) ölü doğdu...

Eklenen önizleme(ler)

  • Renault Avantime 01.jpg


#9
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
Üstü açık otomobiller hususunda Lawnmower'ın değindiği ölçüler gayet net fakat bu tanımdan hareketle bile kafa karıştırabilecek modeller var piyasada :) Geçmişte de olmuştu...

Resimlerden görebileceğiniz gibi arazi aracı olmasına ve bez tavanlı olmasına rağmen Jeep Wrangler, ilk modeli Willy's Jeep'ten beri safkan arazi aracı olarak anılır. Sac tavan taklayı azaltmak veya tarete yer açmak için tercih edilmemiştir esasen :) Oysa yumuşak sürüşü ve CVT konforuyla tanınan Murano'da amaç yüksek yanaklı lastikler ve sağır direksiyon ile yoldan iyice yalıtılıp muhallebi kıvamına gelen kullanıcısını uyumasın diye temiz havayla buluşturmak!

Açılabilir metal tavan da Coupé ve Cabriolet gövdelerini harmanlayarak kapalı garajı olmayan ve dolayısıyla "hardtop" teknolojisinden mahrum kalıp kışın mağdur olan kullanıcıları hedefler. Elde edilen şey ise genellikle kambur ve selülitli coupé kamuflajlı hımbıl, performanstan uzak cabriolet keyfi ve uzun boyluysanız kaza anında kafanızı vurma riski olacak kadar sürücüye yakın ön cam çerçevesi olur. İstisnası büyük motorlu roadster modeller SL(K) ve Z4...

C3 türevi ve SSR ise üstü açık kamyonet kullanma keyfini eski ve yeni dünyaya tanıtan fakat pek sevilmeyen modeller oldular. Skoda da denemişti zamanında ama farklı bir sistemle :D

Eklenen önizleme(ler)

  • Jeep-Willys_MB_1943_800x600_wallpaper_04.jpg
  • w126cabrio4.jpg
  • 2011-nissan-murano-crosscabriolet-rear-side-view.jpg
  • 2011-nissan-murano-cross-cabriolet---01-opt.jpg
  • 2010_mercedes_slk_diesel.3y8kj5slcf0g0o4cs0ggcks0c.a5fuq7lrqzkgc0ccw4ss08gso.th.jpeg
  • Skoda-Felicia_Fun_1999_800x600_wallpaper_03.jpg
  • Skoda-Felicia_Fun_1999_800x600_wallpaper_05.jpg
  • kep_05_04_opel_astra_twintop_3_nagy.jpg
  • Peugeot_206_CC.jpg
  • SSR_LR_30.jpg
  • 10SSR.jpg
  • Citroen-C3-Pluriel-29729_wochenthema_retro_kw18-2011_7.jpg
  • citroen_c3_pluriel_2002_03.jpg
  • citroen-c3-pluriel_3.jpg


#10
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
LİMUZİN

Bir sonraki başlığımız olan limuzinlerde mantık "şoför taş yesin" olduğundan mütevellid, gah üzeri açık bırakılır "değerlisi" ile aynı havayı teneffüs etmek ne haddine; üşüyüp gebersin diye. Gah içeride tıkılı bırakılır arkada "efendisi" güneşin keyfini çıkarırken. Kendi parasıyla limuzine binenler böyle pislik insanlar olabilmektedir efendim :D

Yani aracın boyu ne olursa olsun, şoförlü kullanım için tasarlanmış arabalara limuzin denir. Kıymetli yolcusu arka koltukta seyahat eder. Şoför yanı uşak veya muhafız içindir... Mercedes S serisi ve klasmandaşları limuzin olarak geçer. Kendiniz kullanarak krallar gibi caka satmak için alırsanız "loser"ın kralı olursunuz. :)

Amerika'lı dostlarımızı en çok para dürtüyor olacak ki onlar arabaları uzatarak prestij elde edildiğini keşfedince işin suyunu çıkartmış. Popüler kültürde limuzin denince akla uzun araçların gelmesi Hollywood eseridir.

Eklenen önizleme(ler)

  • Maybach-Landaulet_2009_800x600_wallpaper_01.jpg
  • Maybach_Landaulet_8.jpg
  • Bugatti_Royale_by_El_Miguelito.jpg
  • 1931BugattiRoyaleKellnerCou.jpg
  • BMW_730d_7.jpg
  • gri-hummer-limuzin.jpg
  • red-ferrari-360-limousine.jpg

Bu mesaj OTOSeyir tarafından düzenlendi: 08 Şubat 2012 - 01:11


#11
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
Tabi özellikle Türkiye'de arazi aracı prestij unsuru olarak alındığından dolayı, sahipleri araçlarını şoföre verip kendileri arkada oturmayı tercih edebiliyor. Beni en çok güldüren manzaralardan birisi de budur trafikte :D

Çünkü yapısı ve taşıdığı mekanik aksam gereği gah Range Rover olsun, gah X5, Q7 olsun bunların arka koltuk sıralarında hem taban yüksektir, hem de diz mesafesi dardır. Bu araçlar da coupé gibi aracın sahibine sürüş keyfi sunmak üzere tasarlanmıştır... Aynı paraya alınacak bir sürü sedan varken makam aracı olarak SUV almak akılsızcadır.

#12
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
Dev hatchback:

Bu araçların üretim amacı hem arka koltuk yolcusuna en yüksek seviye konfor sunmak, hem de sedanların sıkıcı veya alışılagelmiş formundan sıyrılmak isteyen müşterileri hedeflemektir. Boyutlarından beklenmeyecek fonksiyonellik sunarlar. Yine de sedanperver zihinlerde infiale yol açabilir arka tasarımları :)

Coupé - sedan melezlerinin konfor odaklı varyasyonu gibi de denilebilir...

Eklenen önizleme(ler)

  • Opel-signum-04-1024.jpg
  • Renault_Vel_Satis_2005_4.jpg
  • yeni_seat-toledo.jpg
  • bmw-5-gt1.jpg

Bu mesaj OTOSeyir tarafından düzenlendi: 08 Şubat 2012 - 01:10


#13
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
Şimdilik bu kadar :) Belki daha sonra gövde yapıları farklı açılardan yine incelenir...

Sorularınız başım gözüm üstüne :D

#14
Lawnmower

Lawnmower

    LOTT

  • Moderatör
  • 5.948 Mesaj sayısı:
@Can Akbulut
Valla harika olmuş, benim yazdıklarım basit kaldı bu örneklerin yanında. Elinize sağlık. Konuyu zenginleştirmek lazım. :)

Otomobilleri sportifleştirmek için coupe tarzının katılmasının muhtelif sebepleri var. Bir kere, coupe "klasik spor araba" tasarımıdır. Spor araba denildiğinde çoğu kişinin aklına ilk olarak coupe şekli gelir. Bu yüzden herhangi bir arabanın sportif versiyonunun coupe tasarım öğelerini taşıması çok normal. Bir de, coupe otomobiller genelde ulaşılması güç arabalardır. Yalnız burada mesele arabaların fiyatları değil, kullanışsızlığıdır. Çoğu kişi aslında bir coupe almak ister, ama tek kapılı arabayla her işini göremeyeceği için gidip sedan veya hatchback alır. İşte bu yüzden insanlara "al bak bu da coupe, ama 4 kapılı" dendiğinde o insanların ilgisi çekilmiş olur, çünkü bu sihirli karışım gibi birşeydir. Mercedes CLS de zamanında bunu yapmıştı. E serisinin platformunu kullanılarak sıkıcı sedan tasarımını beğenmeyenler için daha sportif bir araba tasarlanmıştı. Hatta, konsept aşamasındayken Mercedes mühendisleri CLS'ye "Jag Hunter - Jaguar avcısı" diyormuş. Siz de bahsetmişsiniz, Jaguar'ın tavanı genelde basık, burnu uzundur. Premium otomobillerde kendi sınıfının en sportif görünümlü arabaları genelde Jaguar'dan gelir. Mercedes aslında Jaguar'dan müşteri çalmayı hedefliyordu, ama tamamen farklı bir melez tür yaratmış oldu. İyi de oldu aslında, arka koltuklardaki tavan yüksekliğinin çok düşük olması haricinde çok başarılı buluyorum 4 kapılı coupe modellerini. O tavan sıkıntısı da zaten büyük modellerde (CLS, Panamera gibi) pek hissedilmiyor, daha çok küçük modellerde sıkıntı oluyor. Audi A5 Sportback'in arkasına oturduğumda tavana saçlarım değiyordu mesela. Volkswagen CC'de de durum aynıydı, hatta daha kötüydü. A5'te yolcuların başlarının hizasında tavanda hafif girintiler var, CC'de bunlar yoktu yanlış hatırlamıyorsam.

Üstü açık otomobillerde istisnai durumlar oluyor tabi. Mesela standart convertible tasarımı aslında coupe'den yola çıkılarak oluşmuştur, ama üstü açık hatchback veya sedan modelleriyle de karşılaşabiliyoruz. Bu genelde ilgi çekmek veya özel amaçlara hizmet etmek için yapılıyor. Çoğu zaman da devamı gelmiyor, üretici bir kere yapıp sonra bırakıyor.

Limuzinler her boyda olabiliyor. Aslında Avrupa kökenli bir kavram bu, çünkü otomobil denilen taşıtlar ilk çıktığında dünyanın zenginleri Avrupa'daydı. Otomobil öncesinde kullanılan atlı arabaların (fayton da diyebiliriz) motorize hali gibiydi ilk limuzinler. Şoför tamamen ayrı bir bölümdeydi, hatta bazı arabalarda bu bölümün de üstü açıktı. James Bond'un Goldfinger filminde Auric Goldfinger'ın kullandığı 1937 Rolls Royce Phantom o zamanın popüler limuzinlerinden biriydi mesela. Daha sonra Amerikan halkının herşeyin büyüğüne, abartılı haline olan merakı yüzünden "stretch limo" kavramı çıktı ortaya. Normal arabalar (çoğu zaman Cadillac ve Lincoln modelleri) uzatılarak limuzine dönüştürüldüler. Mercedes de bu modadan faydalandı, hatta E serisinin bile uzatılmış versiyonunu yaptı. Günümüzde de Rolls Royce, Bentley, Maybach gibi markaların 4 kapılı otomobilleri limuzin olarak bilinir. Mercedes S serisi, BMW 7 serisi, Audi A8, Jaguar XJ gibi otomobiller de limuzin sayılabilir, ama uzatılmış kasalar işi bozuyor. İnsanların refah seviyesi arttıkça bu otomobillerin standart versiyonları daha ulaşılabilir oldu, bu yüzden insanlar kişisel kullanım için de lüks sınıftaki bu arabaları alıyorlar. Limuzin ihtiyacını da bunların "long" versiyonları karşılıyor. Arabaların modelini belirten kodların sonundaki "L" eklentisi (S350L, 740L gibi) uzun kasayı, yani o arabanın şoförlü kullanım için tasarlandığını belirtiyor.

#15
LevY

LevY

    Victorinox

  • Moderatör
  • 550 Mesaj sayısı:
Vallahi enfes içerik, teker teker tebrik ettim, ben ham Levent, hafiften sotelenmiş gibi oldum sayenizde...

#16
Anagavos

Anagavos

    Türk çakısı

  • Üye
  • 343 Mesaj sayısı:

Tabi özellikle Türkiye'de arazi aracı prestij unsuru olarak alındığından dolayı, sahipleri araçlarını şoföre verip kendileri arkada oturmayı tercih edebiliyor. Beni en çok güldüren manzaralardan birisi de budur trafikte :D

Çünkü yapısı ve taşıdığı mekanik aksam gereği gah Range Rover olsun, gah X5, Q7 olsun bunların arka koltuk sıralarında hem taban yüksektir, hem de diz mesafesi dardır. Bu araçlar da coupé gibi aracın sahibine sürüş keyfi sunmak üzere tasarlanmıştır... Aynı paraya alınacak bir sürü sedan varken makam aracı olarak SUV almak akılsızcadır.


Bende az şaşırmıyorum. Bazen arkada oturan adama manyak gözü ile bakıyorum. Hatta bir keresinde trafik sıkışmış iken camı açıp "Arabayı ben sürebilir miyim?" diyecektim ki son anda vazgeçtim. :) Keşke bizdede SUV olsa, Punto ile adam bir şey anlamıyor. :)

Bu mesaj Anagavos tarafından düzenlendi: 08 Şubat 2012 - 10:27


#17
srknlvnt

srknlvnt

    sensei

  • Yönetici
  • 4.264 Mesaj sayısı:
Eline sağlık Can. :)

Kasa tiplerinde kabul edilmeyen ama en becerikli tasarım bence BMW'nin 5 serisi GT'leri. Sedan formunda ama station wagon kadar becerikli olması. :)

Gönderilen Resim

#18
Lawnmower

Lawnmower

    LOTT

  • Moderatör
  • 5.948 Mesaj sayısı:
Zevk meselesi tabi, ama bana göre BMW 5 GT son zamanların en kötü BMW'si. :)

#19
OTOSeyir

OTOSeyir
  • Üye
  • 166 Mesaj sayısı:
İşte sıkıntılı durum da burada bu araçlarla ilgili :) Herkes aynı anda beğenmiyor. Bir kısım seviyor, bir kısım nefret ediyor... Bu da satışların düşük olmasıyla sonuçlanıyor ki; bu noktada BMW akıllıca davranarak 7 serisine alternatif üretti 5 GT'yi. Oysa daha düşük fiyat skalasında kalan Opel Signum yeterli kar sağlayamamıştı firmaya ;)

#20
Lawnmower

Lawnmower

    LOTT

  • Moderatör
  • 5.948 Mesaj sayısı:
Zaten bu tip "radikal" modeller üst fiyat seviyesinde tutarsa tutuyor. Alt seviyelerde tutmaları biraz zor. CLS de aslında S serisine sportif bir alternatif gibi çıktı, fiyat ve motor seçenekleri bakımından da S serisine daha yakındı. 3 litreden küçük motoru yok bu yüzden. 5 serisi GT de aynı stratejiyle piyasaya sürüldü. Şimdi bu arabalar piyasaya çıktıktan, tuttuktan (veya tutmadıktan) sonra konuşması kolay, biz maç bittikten sonra yorum yapan futbol yorumcuları gibi olanı yeniden anlatıyoruz. Asıl zor olan proje henüz kağıt üzerinde skeç aşamasındayken tutup tutmayacağını tahmin etmek, çünkü bu işlere büyük paralar harcanıyor. Mercedes, BMW, Volkswagen grubu gibi "dev" firmaların tuzu kuru sayılır, zaten çok kötü birşey üretmedikleri sürece marka sevdalıları yüzünden ne yapsalar tutuyor. Onların dışında kalan orta büyüklükteki üreticiler daha fazla tehlike altında. Üst üste birkaç tane kötü model yaparlarsa iflasın eşiğine geliyorlar.